onsdag 7. desember 2011

Kort av servietter

Jeg har en julekalender med tips på den andre bloggen min Heidis kreative sider, og la ut et tips i dag om hvordan lage kort av servietter. Lærte det i fjor da jeg var en tur hos Bikuben og syntes det var ekstremt smart. I går lagde jeg på 5 min et kort med ting fra kjøkkenskuffen for "ikke-kortlagere" for å vise teknikken. (Mye mulig det får litt pynt etterhvert før det sendes avgårde...)

Finn en egnet serviett, grovklipp rundt motivet og bruk kun det øverste laget (en serviett har tre lag). Nå skal det strykes. Legg på i følgende rekkefølge: Kartong, gladpack/plastfolie uten bretter, servietten med motivet opp og bakepapir/matpapir. Stryk godt! Jeg brukte tre prikker på jernet og det gikk raskt.

Plastfolien fungerer som lim, og det tynne serviettmotivet blir omdannet til et fint og stabilt kortmotiv du kan klippe ut.

I fjor lagde jeg en del kort av noen søte kattungeservietter, og mye mulig jeg finner fram både disse og andre servietter i tiden framover.


Jeg har egentlig ikke kommet i gang med julekortproduksjonen, og skal ha ca 75 kort før jeg er i havn... Så det er kjekt hvis noen av kortene kan lages på 1-2-3 :)

Ingen kommentarer: